Fem sätt att hantera stress

Fem sätt att hantera stress

Vi är många som upplever stress i vardagen, och denna jobbiga känsla kan ha flera orsaker. Beroende på stressens ursprung, är olika metoder lämpliga för dig. Här är fem viktiga tips i guide format för att hantera stressen i vardagen.

Hitta stressens ursprung

Varför är du stressad? Har du för mycket att göra, för höga mål, eller orealistiska förväntningar på livet? Försök att dra ner på aktiviteter i vardagen, om du känner att stressen uppstår på grund av överbelastning. Har du ett väldigt stressigt jobb kan det vara värt att undersöka om det går att arbeta på ett annat sätt. Beskriv för din chef hur du upplever vardagen. Har du en bra chef så bör han eller hon hjälpa dig att förbättra situationen. Om inte, kan det vara en bra idé att ta hjälp av facket – eller i nödfall överväga att byta jobb.

Träning

Många upplever en minskad stress i samband med att de ökar sin fysiska aktivitet. Hitta en träningsform som passar dig, som du tycker är rolig och som ger dig glädje i vardagen. Även här gäller det att hålla det på en realistisk nivå – är det för mycket för dig att träna varje dag, var inte för hård mot dig själv! Det är ofta en bra idé att variera träningen något. Detta eftersom du inte vill belasta en del av kroppen för hårt. Särskilt för människor som upplever mycket stress, och är spända i kroppen, är det lätt hänt att skador uppstår då man tränar. Detta kan motverkas genom att träna på en rimlig nivå, och ändra träningsform från dag till dag. Kanske bestämmer du dig för att jogga på måndagar, träna styrka på tisdagar, vila på onsdagar och göra yoga på torsdagar. Så kan en fullkomligt tillräcklig träningsvecka se ut.

Fem sätt att hantera stress
Enkla handfasta tips för att hantera dina stress kommer här:

Meditation

Ett utmärkt sätt att minska stress är meditation. Försök att hitta en eller två tider på dagen då du kan sätta dig ned och följa andningen en stund. För många kan det verka överväldigande till en början, så inled med fem minuter, för att sedan öka stegvis. Ofta rekommenderas att meditera 20 minuter på morgonen och 20 på kvällen, men liksom med träningen gäller här att ha realistiska förväntningar. En metod för att hantera stress ska inte bli till ytterligare en källa till stress! Det finns också mängder av meditationsappar att ta hjälp av idag. Dessa gör det lättare att hålla koll på de goda vanorna, och kan guida dig genom dina första steg i meditationens värld.

Prata om det

Vänner finns där för oss i svåra situationer. Har du en eller flera vänner som du kan prata med om det jobbiga i livet, så har du en stor fördel när det kommer till att hantera stress. Då kan du söka förståelse och kanske få tips och råd på hur du kan tänka i olika situationer som triggar dig. Annars är det en bra idé att söka terapi. Är dina problem tillräckligt allvarliga, så kan den finansieras av landstinget, annars finns det många privata alternativ att tillgå.

Snittbetyg 4.6 / 5. Antal röster: 5

Ta del av diskussionen

Senaste kommentarer